SEJARAH PERKEMBANGAN PENDIDIKAN JASMANI DI MALAYSIA
1) ERA PRA-KOLONIAL (sebelum penjajahan Inggeris)
- Sistem pendidikan di Tanah Melayu adalah sistem tidak formal seperti kelas-kelas agama dan Al-Quran, kelas kesenian dan pertukangan dan tiada pendidikan jasmani.
- Murid-murid libatkan diri secara sukarela dalam pelbagai aktiviti kebudayaan dan permainan tradisional untuk isi masa lapang dengan cara yang menyeronokkan.
- Kerja-kerja pertukangan dan kebun serta kesenian yang mengutamakan seni mempertahankan diri dianggap sebagai PJ.
- Masyarakat libatkan diri dalam aktiviti-aktiviti yang berbentuk rekreasi seperti bersilat, berdayung, berenang, menari , bermain congkak, layang-layang dan sepak raga.
- Aktiviti tersebut adalah sebahagian daripada kebudayaan rakyat pada masa itu.
- Latihan jasmani dipertutunkan secara tidak formal kepada kanak-kanak melalui peniruan orang dewasa.
- Kebanyakan penyertaan permainan berbeza mengikut kelas sosial masing-masing. Contoh: golongan biasa bermain sepak raga, gasing dan congkak. Golongan Istana akan menunggang kuda, memanah dan memburu.
- Secara amnya, PJ pada masa ini boleh dibahagikan kepada tiga bentuk, iaitu aktiviti-aktiviti:-
o Permainan masa lapang
o Keperwiraan
o Senaman tradisional
Coffee Bean
Kuiz
Sosiologi Sukan
Motivasi & Kebimbangan
Sistem Tuas & Hukum Newton
We Are The Champions
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment